← Terug naar overzicht

Beter in je vel zitten? Probeer focussing!

mental health

Herken je het gevoel van vaak niet lekker in je vel zitten of het last hebben van spanningen? Merk je dat er een onbestemd gevoel in je lichaam zit waar je niet echt wat mee kan? Focusing helpt je om aandacht te geven aan deze gevoelens en je eigen gevoel beter te leren kennen. Dit helpt je in de toekomst niet alleen met jezelf, maar ook in situaties op je studie, de werkvloer of in je vriendengroep. Hoe werkt focussing precies?

Wat is focussing?

Bij Focussing schenk je aandacht aan iets wat je bezighoudt, bijvoorbeeld een lastige situatie bij je studie of een onbestemd gevoel. Als je focust neem je de tijd om na te gaan hoe je dat beleeft in je lijf. Dit wordt ook wel de ‘felt sense’ genoemd. Je staat stil bij deze situaties of dat onbestemde gevoel en probeert het te omschrijven. Zo wordt het uiteindelijk duidelijk waar het over gaat en ontvouwt dit onbestemde gevoel tot iets waar je eindelijk je vinger op kan leggen. Dit brengt je ontspanning, helderheid en innerlijke balans. Het vergroot je bewustzijn en je leert jezelf er beter door kennen.

Leren focussen

Iedereen kan focussing leren. Sommige mensen focussen al van nature, deze mensen hebben een soort rust en aandacht voor wat er werkelijk omgaat in hun lichaam. Als je jezelf hier niet helemaal in herkent, kan je focussing ook gewoon leren. Dit kan je alleen doen of samen met je huisarts. Als je het eens thuis wilt proberen om te zien of het wat voor jou is, houd dan de volgende stappen in gedachten:

  • Neem een comfortabele houding aan waarin je geconcentreerd kunt nadenken.
  • Merk dat onbestemde gevoel op waar je graag wat aan zou willen doen.
  • Probeer het te omschrijven en koppel het aan handvatten, zoals een kernwoord.
  • Stel jezelf vragen over dit gevoel en of het klopt met de beschrijving.
  • Na dit proces merk je een verandering op en kan je het een plaats geven.

Wil je hier toch begeleiding bij? Je huisarts kan je makkelijk doorverwijzen naar de juiste persoon. Ben je nog op zoek naar een huisarts in Utrecht? Studentenhuisarts Utrecht is een fijne praktijk met twee locaties: 1 op de Uithof en 1 op Janskerkhof. 

Het proces

Bij focussen ben je niet continu bezig met het herleven van emoties en gevoelens of verklaringen zoeken voor dingen die je voelt. Het is een proces van luisteren naar wat er in je lichaam omgaat en met aandacht open staan voor wat je lichaam je vertelt. Dit gaat samen met de welbekende quote: ‘luister altijd naar je lichaam en eigen gevoel’. Hierbij past dan ook dat je niet meteen een oplossing wilt vinden, het kost even tijd! Als je dit uiteindelijk onder de knie hebt, dan kan je dit in het dagelijks leven toepassen en bij lastige situaties zal je zien dat het helpt. Vooral onder studenten is het vaak een probleem dat het onduidelijk is wat ze nou precies willen. Wat wil je doen na je studie of waar ga je aan het werk? Focussing helpt je erachter komen wat je werkelijk voelt en wilt. Ook in tijden van de coronacrisis kan focussen een fijne uitweg zijn.

In deze periode is het niet alleen belangrijk dat je mentaal gezond blijft, maar ook lichamelijk. Lees daarom ook zo blijf je gezond tijdens de coronacrisis!

Meer studentennieuws

eurocollege
Abonneren op