← Terug naar overzicht

Goede voornemens 2020: hoe jij deze als student dit jaar wél gaat halen

Het is zover: 2020 staat op ons te wachten en belooft wederom een prachtig jaar te worden. Net als voorgaande jaren maak je goede voornemens en probeer je je er ook aan te houden. Dit is nog wel eens lastig. Maar dankzij deze tips ga jij jouw goede voornemens dit jaar wél halen.

Haalbare voornemens

Wij studenten kennen dit fenomeen als geen ander: je hebt een abonnement bij de sportschool, maar je gaat nauwelijks. Eigenlijk zonde van het geld, want zo breed hebben wij het nou ook weer niet. Je zegt jezelf dat je vanaf 2020 écht vaker gaat, want je zit nu eigenlijk helemaal niet zo fijn in je vel. Ja, vanaf 2020 ga je iedere dag naar de sportschool stel je jezelf. We weten allemaal dat dit er toch niet van gaat komen. Wees realistisch en maak je voornemens haalbaar. Ga voor voornemens waar je echt enthousiast van wordt, dan zal het je zeker lukken!

Beperk het aantal

Aan het einde van het jaar reflecteren we het afgelopen jaar. Wat is er allemaal goed gegaan? En vooral: wat kan er beter? De lijst van wat beter kan is oneindig, want wij studenten zijn ijverig. We willen altijd het maximale uit onszelf halen, terwijl we ondertussen oerlui zijn. Neem van mij aan: al die voornemens gaan je toch niet lukken, dus beperk je goede voornemens bijvoorbeeld tot maximaal vijf. Hierdoor kan je je focussen op wat echt belangrijk is én heb je garantie voor een beter resultaat. En heb je voor het einde van 2020 alle vijf de goede voornemens tot een positief einde gebracht, kun je er altijd eentje extra bedenken.

Drastische veranderingen gaan je niet helpen

Studenten gaan voor het één of het ander, het uiterste of niets. Je rookt te veel tijdens je verenigingsavonden en eet te veel ongezonde dingen. Vanaf 2020 ga je nooit meer roken en nooit meer snoepen. You think so? Waarschijnlijk houd je het niet vol, en ben je vervolgens teleurgesteld in jezelf. Stel daarom doelen in, bijvoorbeeld een maximaal aantal sigaretten per week of alleen snacken in het weekend. Op deze manier houd je het langer vol en houd je het ook leuker voor jezelf! En als je een week niet hebt gerookt of al de hele maand gezond eet, mag je jezelf best trakteren! Ga dan bijvoorbeeld voor dat ene leuke shirtje, of koop dat ene boek wat je al tijden wilt hebben!

Support vanuit je omgeving is belangrijk

Wil je stoppen met roken? Vraag aan je vrienden of clubgenoten om je een beetje in de gaten te houden. Help elkaar en steun elkaar. Wie weet gaan er wat mensen met je mee doen. Dit maakt het makkelijk voor jou. Het is erg belangrijk dat jouw omgeving afweet van jouw goede voornemens, want dan kunnen ze er rekening meehouden en je helpen waar nodig.

Als je wat meer wilt bewegen, hoef je niet direct een abonnement te nemen op de sportschool. Je kunt ook wat vaker wandelen, in de natuur bijvoorbeeld. Even ontsnappen uit de stad: de natuur in en rondom Utrecht!

Meer studentennieuws

study university library
Winter in Amsterdam
Abonneren op