← Terug naar overzicht

Lekkere gerechten voor een klein budget

Gezond eten met een klein budget, dat is soms zo simpel nog niet. Groente en fruit zijn niet altijd even goedkoop en als je op je spaarrekening moet vertrouwen kom je vaak ook niet ver. Maar, met een beetje verstand en een boodschappenlijst kom je toch een heel eind. Probeer dan ook van te voren al te plannen wat je de rest van de week wilt eten. Dan kan je dezelfde ingrediënten voor meerdere maaltijden gebruiken. Om je een beetje op weg te helpen heb ik wat lekkere gerechten voor je op papier gezet (inspiratie van 24Kitchen).

Bloemkoolnasi met spiegelei

Bloemkoolnasi is eigenlijk niks anders dan geraspte bloemkool in de vorm van rijst. Op deze manier krijg je enorm veel groente binnen en het is ook nog eens heel makkelijk te maken. Rasp de bloemkool (zorg dat al het vocht eruit lekt) en snijd de paprika, ui, prei, knoflook en boontjes. Bak de groente aan in wat olie met kerriepoeder, knoflook en eventueel wat sambal als je dit lekker vindt. Gooi hier later de bloemkoolrijst bij en bak het geheel nog even door. Bak er één of twee spiegeleieren bij en klaar is je maaltijd!

Ingrediënten: 

  • Bloemkool
  • Kerriepoeder
  • Sambal
  • Olie
  • Knoflook
  • Ui
  • Prei
  • Paprika
  • Haricots verts
  • Eieren

Maaltijdsalade van leftovers

De lente is onder andere de periode van frisse salades. Als ik aan salade denk, denk ik meestal standaard aan een salade van bladsla met wat komkommer en tomaat, maar een salade kan zoveel meer zijn. Als je van het vorige recept of een andere maaltijd nog wat groente over hebt, kan je deze prima verwerken in een salade. Veel groente zijn namelijk ook bijzonder lekker als ze rauw zijn. Combineer bijvoorbeeld de bloemkool (rauw), paprika, haricot verts en een ei. Maak hier een dressing bij van mayonaise en wat kruiden (de kerrie en sambal kunnen hier ook prima in verwerkt worden) en klaar is je salade!

Zelfgepaneerde kipschnitzel met broccoli en kriel uit de oven

Iets wat ik heel graag eet, is zelf gemaakte schnitzel. Dit is natuurlijk heel lekker als je kalfsvlees gebruikt, maar een wat goedkopere variant is de kipfilet. Snijd een kipfilet horizontaal door midden zodat je twee platte stukken hebt. Haal de kip eerst door de bloem, dan door het ei en bedek het daarna helemaal met paneermeel. Laat de kip even liggen en snijd eerst de krieltjes door midden. Leg de krieltjes in een ovenschaal, besprenkel met olie, zout en rozemarijn en voeg eventueel wat ui-partjes toe als je dit lekker vindt. Bak de krieltjes in de oven op 200 graden in 25 minuten gaar. Snijd de broccoli in roosjes, kook ze heel even en roerbak ze dan in een wok op hoog vuur in olie met wat knoflook gaar. Bak nu ook de schnitzel in de pan. Het meest krokant worden ze als je ze bakt in bakboter met een klein scheutje olie. Omdat de filets heel erg dun zijn, hoef je ze maar heel even te bakken.

Ingrediënten

  • Bloem
  • Ei
  • Paneermeel
  • Broccoli
  • Knoflook
  • Rode ui
  • Krieltjes met schil
  • Rozemarijn
  • Olie

Pasta met tapenade, courgette & cherry tomaat

Dit gerecht kreeg ik laatst ergens voorgeschoteld en ik was meteen verkocht. De tapenade geeft enorm veel smaak aan het gerecht en is ook nog eens supermakkelijk te maken. Maal de citroenolijven en een handje rucola met een staafmixer fijn tot een smeuig geheel. Kook vervolgens de pasta, snijd de courgette in dunne plakken (met de kaasschaaf) en snijd de cherry tomaten door de midden. Bak de courgette heel kort aan in de pan zodat ze warm worden. Giet de pasta af. Maak het bord op door de courgette onder op te leggen, wat pasta er bovenop, giet hier de tapenade weer bovenop en maak af met een handje rucola en de cherry tomaten. Optioneel kan je wat spek of ham uit bakken om het gerecht wat extra smaak te geven. Heb je nou nog wat tapenade over? Deze kan je prima bewaren in de koelkast en de volgende dag op je boterham smeren!

Ingrediënten

  • Citroen olijven
  • Rucola
  • Courgette
  • Cherry tomaatjes
  • (Verse) Pasta
  • (Spek)

Probeer vooral rekening te houden met seizoensproducten! Zo zijn in de maand mei bijvoorbeeld asperges, rucola, radijs, witlof, maar ook spinazie en veldsla volop te verkrijgen. Dit scheelt je vaak een hoop geld aan de kassa. Meer inspiratie nodig? Lees dan eens deze 23 slimme manieren om goedkoop en gezond te eten of deze gemakkelijke, gezonde en goedkope recepten.</

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Abonneren op