← Terug naar overzicht

Tips: zo voorkom je psychische klachten

Op mijn 18e wist ik helemaal niet wat ik wilde studeren en ging ik zomaar wat doen. Ik merkte al snel dat ik niet de juiste studie had gekozen. Ik stopte daarom met de studie. Hierna heb ik er bijna twee jaar over gedaan om aan een nieuwe studie te beginnen. Dit omdat ik een constante druk voelde om nu wel de juiste keuze te maken en te presteren. Slecht slapen, piekeren en angst om te falen herken ik dan ook uit die periode. Achteraf gezien had ik best wat hulp kunnen gebruiken. In deze blog lees je daarom hoe je psychische klachten kunt voorkomen (of verhelpen)!

Psychische problemen bij jongeren

Ik las in een onderzoek van MIND en 3FM, uitgevoerd door Newcom in 2017, dat 43% van de Nederlandse jongeren last heeft van psychische problemen. Psychische problemen bij studenten ontstaan bijvoorbeeld door prestatiedruk en keuzestress. De klachten zijn onder andere slecht slapen, piekeren, somberheid, angst of eetproblemen. Maar het kan zich ook in ergere vormen uiten. Zo kan je fysieke klachten krijgen als een hoge bloeddruk en hartfalen. Ook kan het uiteindelijk leiden tot een depressie of burn-out.

1. Praat met iemand over je problemen

Het is voor veel jongeren moeilijk om openlijk over hun problemen te praten met familie of vrienden. Vooral als het om psychische problemen gaat. Maar dit is wel heel belangrijk, omdat je het in dit stadium misschien nog kan voorkomen of zorgen dat het niet erger wordt. Het kan daarom hulp bieden om met een professional te praten die je niet kent.

Wil jij het liefst zo anoniem mogelijk over je problemen praten? Dan kan je bijvoorbeeld SPACE-coaching bellen via 0900-8807. Bij dit nummer krijg je voor €1,00 per minuut een betrouwbare life-coach aan de lijn die jou verder kan helpen. Je kan zo vaak bellen als je wilt en het is veilig en anoniem. De coach kan je ook doorverwijzen naar andere specialisten als het nodig is.

2. Vermijdt stimulerende producten als je psychische klachten hebt

Het wordt misschien even afzien, maar als je last hebt van psychische klachten kan je stimulerende middelen het best even vermijden. Stimulerende middelen zijn bijvoorbeeld cafeïne-houdende dranken, alcohol, sigaretten en drugs. Als student is het natuurlijk niet makkelijk om dit soort middelen te vermijden. Je komt continu in aanraking met koffie, bier, sigaretten en misschien gebruikt jouw omgeving ook weleens drugs. Maar dit soort middelen kunnen jouw toestand verergeren! Zo zorgen cafeïne-houdende dranken en nicotine ervoor dat je meer gespannen raakt. Veel mensen denken van alcohol dat je er rustiger van wordt, maar het versterkt ook je sombere gemoedstoestand. Hetzelfde geldt voor veel drugs. Misschien voel je je even vrolijker, maar vaak voel je je de dag erna alleen maar slechter.  

3. Sport regelmatig als je niet lekker in je vel zit

Dagelijks sporten helpt om psychische problemen te bestrijden. Als je ongeveer 30 minuten sport komt er namelijk endorfine vrij. Endorfine is een stof die ervoor zorgt dat jij je blij voelt. Ook krijg je meer energie als je regelmatig sport. Hierdoor kan jij je geleidelijk aan beter voelen. Benieuwd waar sporten nog meer goed voor is? Lees dan eens de blog over sporten en studeren van Marel!

4. Zoek hulp als je psychische klachten aanhouden

Zit jij nu al een tijd echt niet lekker in je vel? Ga dan gewoon eens naar de huisarts. Hij kan je advies geven en eventueel doorverwijzen naar een specialist. Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk de psychische problemen aanpakt, zodat je er niet nog meer klachten bijkrijgt of het misschien erger wordt. En schaam je vooral niet! Als je een paar dagen last hebt van je keel ga je ook naar de dokter. Het is dus eigenlijk vreemd dat we dat niet doen als we psychische klachten hebben!

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Eifeltoren in Parijs Studentenstad
Abonneren op