← Terug naar overzicht

Nadelen van social media: socialbesitas / FOMO

Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en het lijstje gaat maar door. Bijna iedereen in Nederland (en in het buitenland) heeft wel een account op social media. Social media worden niet alleen persoonlijk gebruikt, maar ook zakelijk. Dankzij social media zijn we sneller op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Maar social media hebben ook een mindere kant…

Internet heeft veel mensen in zijn macht. Tegenwoordig kunnen we niet heel lang zonder onze laptop, smartphone of tablet. Mensen willen graag samen zijn, maar dat kan niet altijd. Door social media hebben mensen de kans om in contact te blijven. Er zijn mensen die zichzelf vaak afzonderen door alleen bezig te zijn met hun smartphone: tijdens een etentje, op een verjaardag of tijdens je les of werk. De aandacht gaat meer naar de smartphone dan de mensen in de omgeving. Zulke mensen lijden aan ‘socialbesitas’ of ‘FOMO (Fear of Missing Out)’.

Altijd bereikbaar zijn

Mensen met socialbesitas of FOMO willen 24/7 bereikbaar zijn. Ze zitten een groot deel van hun tijd op hun smartphone, tablet of laptop. Ze zijn bang om iets te missen op het internet. Socialbesitas of FOMO komt veel voor bij kinderen en jongeren, maar kan ook voorkomen bij volwassenen. Bijna 20% van de jongeren in de leeftijdscategorie 12 – 25 jaar is verslaafd aan social media. Volgens CBS kunnen social media een negatieve invloed hebben op concentratievermogen, nachtrust en schoolprestaties.

Gevoelens gekoppeld aan sociale media

Mensen die aan socialbesitas of FOMO lijden, zijn minder tevreden met hun leven dan een gemiddeld persoon. Zij voelen zich ook minder verbonden en minder competent. Dit blijkt uit een onderzoek van onder andere psycholoog Andres Pryzbylski. De Harvard Business Review heeft een artikel in 2012 geplaatst over het gevoel dat mensen krijgen van social media. In je hersenen wordt een goed gevoel geactiveerd: er komt dopamine vrij. Mensen krijgen een positief gevoel als zij via een reactie, berichtje of like krijgen. Maar ook als zij een reactie of berichtje sturen naar een ander. Normaal gesproken wordt dit gevoel in verband gebracht met eten, geld en seks.

Herken jij jezelf hierin of ken jij mensen die (te) vaak online zijn? Volg dan deze tips om minder online te zijn:

  • Ga af en toe gewoon offline (zet je wifi bijvoorbeeld uit)
  • Zet de notificaties van je smartphone uit
  • Laat je smartphone/tablet/laptop in een andere kamer
  • Laat je smartphone in je jas of tas tijdens een etentje of sociale bijeenkomst

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Abonneren op