← Terug naar overzicht

Easy vitamins: gezond je studententijd doorstaan

We weten het allemaal: het studentenleven is een druk bestaan. Soms zelfs te druk om goed voor jezelf te zorgen... Ondanks dat we nog jong zijn, is een gezonde voeding essentieel om goed te kunnen presteren! Wij hebben de belangrijkste vitamines op een rijtje gezet, samen met hun werking en hoe je er gemakkelijk aan komt.

 

Vitamine A

Wat doet het?
Vitamine A helpt mee aan de gezondheid van je huid, tanden, botten en haar, maar is ook belangrijk voor je gezichtsvermogen, weerstand en celgroei. Van alles dus!

Hoe kom je eraan?
Vitamine A vind je onder andere in eierdooier, vette vis, groene groente en veel zuivel.

Vitamine B

Wat doet het?
Vitamine B bestaat uit dertien verschillende vitaminen die allemaal samenwerken aan het welzijn van je hart, zenuwstelsel, ogen en spijsvertering, maar een tekort aan vitamine B kan ook de oorzaak zijn van een concentratieprobleem! En dat voorkomen we natuurlijk het liefst…

Hoe kom je eraan?
Vitamine B is veel te vinden in noten, granen, groene groenten en zeewier. Dus weg met die witte tosti’s en kom maar op met de sushi en studentenhaver!

Vitamine C

Wat doet het?
Vitamine C heeft erg veel functies, daarom horen we er waarschijnlijk ook het meeste over. Het is onder andere goed voor weefselherstel, de opbouw van botten, je afweer- en immuunsysteem, maar heeft ook een anti-oxidatieve werking, wat goed is voor je hele lichaam.

Hoe kom je eraan?
Vitamine C zit in erg veel (citrus)vruchten, maar ook in aardappelen en verschillende koolsoorten. Wist je dat rode paprika de groente die de meeste vitamine C bevat?

Vitamine D

Wat doet het?
Dit is goed voor sterke botten en een goed gebit. Maar wat ook niet verkeerd is: het vertraagd het verouderingsproces! Het schijnt rimpels tegen te gaan en de spieren soepel te houden. Ze zeggen dat onze aftakeling al begint in ons 25e levensjaar… Dus je kan niet vroeg genoeg beginnen.

Hoe kom je eraan?
Vitamine D is veel te vinden in boter, eidooier, lever en vette vis, maar wordt ook vaak toegevoegd aan margarine en bak- en braadoliën.

Voedingssupplementen

Vitaminepillen zijn natuurlijk een prachtuitvinding voor het dynamische studentenleven! Maar onthoud wel dat het slechts een aanvulling is en géén vervanging is van een gezonde maaltijd.

Houd onze blog goed in de gaten voor meer lifestyletips en sporadische artikelen over een gezonde en welvarende studententijd!

 

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Huishouden Actief Zorg
reading
Abonneren op