Skip to main content

Zoek hier jouw studenten informatie!

5 Handige tips om Je energieniveau op te krikken

Vermoeidheid is een bekend probleem voor veel studenten. Lange dagen, slaaptekort en stress kunnen ervoor zorgen dat je je uitgeput voelt. Soms zou je willen dat je simpelweg een paardenmiddel tegen vermoeidheid kon nemen, zodat je meteen weer fit bent, maar er zijn niet altijd quick fixes. Gelukkig zijn er wel eenvoudige maar effectieve manieren om vermoeidheid te verslaan en je energie terug te krijgen. Hier delen we vijf van deze handige tips.

No brainer: het belang van nachtrust

Slaap is super belangrijk voor je lichaam en geest. Probeer elke nacht tussen de 7 en 9 uur te slapen. Maak je slaapkamer gezellig met donkere gordijnen, zorg dat het niet te warm is, en laat je telefoon liggen voor het slapengaan. Een vast slaapritme kan ook helpen om je biologische klok in balans te houden.

Beweeg regelmatig

Bewegen is een geweldige manier om je energie een boost te geven. Het zorgt voor betere doorbloeding en zuurstoftoevoer naar je cellen, waardoor je je frisser voelt. Probeer dagelijks minstens een half uurtje matig tot stevig te bewegen. Wandelen, joggen, yoga of gewoon een goede workout kunnen je helpen om vermoeidheid tegen te gaan.

Eet evenwichtig

Wat je eet, heeft een grote invloed op je energieniveau. Zorg voor een gevarieeld dieet met volkoren granen, groenten, fruit, magere eiwitten en gezonde vetten. Bij het Voedingcentrum kun je hier meer dan genoeg over lezen. Mijd suikerrijke snacks en drankjes met cafeïne, want die kunnen zorgen voor pieken en dalen in je energie. Eet liever kleine en regelmatige maaltijden om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Op de gezondheidswebsite gezondermeer.nl lees je meer over wat gezonde voeding is.

Stress onder controle

Stress kan vermoeidheid veroorzaken. Leer manieren om met stress om te gaan, zoals meditatie, diep ademhalen, yoga of mindfulness. Ook het aanpakken van stressbronnen kan je helpen om je beter te voelen. Neem af en toe een pauze en ontspan, zelfs als het druk is.

Blijf gehydrateerd

Te weinig water drinken kan leiden tot vermoeidheid en concentratieproblemen. Zorg ervoor dat je gedurende de dag genoeg water drinkt. Drink minstens acht glazen water per dag, maar pas dit aan op basis van je activiteiten en het weer. Het is handig om een herbruikbare waterfles bij je te hebben om makkelijk gehydrateerd te blijven.

Vermoeidheid kan een hardnekkig probleem zijn, maar met kleine aanpassingen in je levensstijl, kun je je energie weer terugkrijgen.

 Vond je dit interessant? 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws, toffe hotspots, handige tips, nieuwe kamers en leuke vacatures in je mail! 

Utrecht Studentenstad

Het studentenleven in Utrecht is druk, gezellig en elke dag anders. Utrecht Studentenstad verzamelt daarom handige tips, toffe hotspots, de nieuwste kamers en de laatste vacatures voor studenten. Zo beleef jij een fantastische studententijd in Utrecht!

Studeren in Utrecht

Je bent er uit, je start met studeren in Utrecht. De basis van je studententijd is het kiezen van de onderwijsinstelling en studie die bij jou past.

Werken in Utrecht

Ga je in Utrecht studeren? Dan wil je vast werken naast je studie en misschien moet je ook wel een stage lopen. Ben je op zoek naar een leuke bijbaan in of rondom Utrecht en de beste studiegerelateerde stages?

Wonen in Utrecht

Ga je studeren in Utrecht? Dan is het ook superleuk om daar op kamers te wonen! Utrecht heeft studenten namelijk veel te bieden.

Geldzaken

Studeren en het bijbehorende studentenleven is leuk, maar het kost hartstikke veel geld.

Vrije tijd

Na een dag hard studeren en colleges volgen heb je wel wat ontspanning verdiend. Dat komt goed uit, want er is altijd wel wat leuks te doen in Utrecht Studentenstad.

Gezondheidszorg

Tot vroeg in de ochtend bier drinken in de kroeg, weinig slapen, wonen in een studentenhuis en ongezond eten.